A Magyar Közút állítja, sózták az M3-ast a tragikus buszbaleset előtt
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2016.12.21. 14:29 | Frissítve: 2016.12.22. 08:06
Debrecen – A rendőrség büntetőeljárást indított, az ügynek egyelőre nincs gyanúsítottja. Ha lesz felelős, nyolc évet is kaphat.
Mint ismert, öt halálos áldozattal járó baleset történt szombat éjjel az M3-as autópályán, Mezőkeresztes és Mezőkövesd között. Egy debreceni utazási iroda, a Grand Tours busza a bécsi adventi vásárból hozott haza 81 utast, amikor balesetet szenvedett és felborult. Hárman a helyszínen meghaltak, köztük egy tizenéves debreceni kisfiú és egy szintén debreceni középkorú férfi. Két asszony a miskolci kórházban hunyt el, egyikük egy három gyermekes nő, aki a Hajdú-Bihar megyei Nyírmártonfalván élt.
Az utazást szervező cég ügyvezetője, Nagy Sándor korábban azt mondta, a gépkocsivezető és több utas egybehangzóan állította, elkerülhetetlen volt a baleset, amikor egy autó egy előzés után a busz elé vágódott. A szemtanúk szerint egy autó a külső sávban érte utol a buszt, a belső sávban megelőzte, de amikor visszatért a külső sávba, megpördült. Nekiment a szalagkorlátnak, ahonnan visszapattant. A buszsofőr próbálta elkerülni az ütközést, áttért a belső sávba, de az autó így is nekiment a busznak, fellökve a járművet az elválasztó szalagkorlátnak. A busz ennek hatására borult fel. A baleset után további autók rohantak előbb a felborult járműnek, majd egymásnak,
Egy autós pár kilométerrel előrébb jegesedést tapasztalt
A közösségi oldalakon és különböző fórumokon többen beszélnek arról, mennyiben játszhatott közre a balesetben az út csúszóssága. Vasárnap az Országos Rendőr-főkapitányság azt közölte az MTI-vel, hogy szombaton késő este – a baleset utáni órákban – ónos eső miatt lejegesedett az M3-as autópálya két megyét is érintő szakaszon, Borsod-Abaúj-Zemplén, illetve Heves megyében.
Beszéltünk két debreceni autóssal, egyikük nem sokkal a baleset előtt közlekedett az M3-as szóban forgó szakaszán, másikuk röviddel a tragédia után. Aki korábban érkezett, arról számolt be, normális tempóban tudott közlekedni, bár néhol csillogott az út, s folyamatos ablaktörlőzésre volt szükség, mert jegesedett a szélvédő. A másik autós az elsők között volt, akit a baleset miatt már letereltek a sztrádáról. Ő azt mondta, nagyon jegyes volt a sztráda, 3-4 kilométerrel a baleset helyszíne előtt 130-cal közlekedett, amikor fékeznie kellett. Elmondása szerint a fék egy jó darabig nem fogott, az autó hosszú métereken át csúszott tovább, s csak az ABS kattogását lehetett hallani. Ezután le is lassított, s 90-nel haladt tovább.
Grand Tours ügyvezetője azt mondja, nem volt jeges az út
Nagy Sándor, a Grand Tours ügyvezetője a Dehir.hu megkeresésére kijelentette, a baleset helyszínén nem volt jeges az út. A tragédia idején nem volt csapadék, csak páralecsapódás, ami ott nem tud lefagyni, ahol járművek közlekednek, legfeljebb a leállósávon. Az ügyvezetőtől megtudtuk, hét buszuk indult vissza szinte egyidőben a bécsi adventi vásárból, s a sofőrök mindegyike arról számolt be, hogy normál tempóban tudtak haladni, nem volt jeges az út.
Nagy Sándor hozzátette, a helyszínen nem volt csúszásnyoma a szerencsétlenül járt buszuknak. Amikor a busz elé kisodródott az autó, a busz csúszás nélkül áttért a belső sávba., hogy kikerülje az ütközést, ugyanakkor a kocsi visszapattant a külső szalagkorlátról, nekiütközött a busznak, s rátolta az elválasztó szalagkorlátra, ezért borult fel a busz. Egy három tengelyes, 26 tonnás buszról van szó, ha csúszott volna az út, ezt a járművet nem lehetett volna megfogni, s akkor csúszásnyomoknak is kellett volna maradni az úton – hangsúlyozta az igazgató.
A tragédia előtt és utána is sóztak
Megkerestük a sztrádát kezelő Magyar Közút Zrt., ők azt állítják, a baleset előtt és után is sózták az autópályát.
„Az általunk üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton a téli védekezésnél az Országos Közutak Kezelésének Szabályzatában előírtaknak megfelelően készítjük fel az utakat a téli időjárási körülményekre. Minden esetben az előrejelzéseknek és az útburkolat állapotának megfelelően végezzük a síkosságmentesítést (sószórást). Az adott pályaszakaszon lévő meteorológiai állomások szenzorai és a minimum napi kétszeri bejárást végző útellenőri szolgálatunk segítségével folyamatosan nyomon tudjuk követni az útfelületek állapotát, valamint a burkolaton lévő só koncentrációját. Természetesen amennyiben a megváltozó időjárási körülmények indokolják (csökkenő hőmérséklet, előre jelzett vagy észlelt csapadék) gépeinkkel azonnal további olvasztó anyagot juttatunk ki az érintett útszakaszra. Így jártunk el a szombaton bekövetkezett tragikus balesetet megelőzően is” – olvasható a Magyar Közút válaszában.
Azt is közölték, az érintett útszakasz burkolatán lévő, előzőekben kijuttatott só koncentráció megfelelt az általuk ismert időjárási körülményeknek, a baleset után azonban újabb sózásra volt szükség.
„A baleset helyszínén a későbbi órákban ónos csapadék esett, így amint ez tudomásunkra jutott, az érintett és a környéken lévő pályaszakaszokat ismételten szórni kezdtük, növelve a só koncentrációját, a később hulló csapadékhoz alkalmazkodva. Az előzőekben leírtaknak megfelelően hangsúlyozzuk, hogy a pályaszakasz sókoncentrációja az általunk ismert körülményeknek megfelelő volt már a balesetet megelőzően is, a további síkosságmentesítés az ónos csapadék megjelenését követően azonnal megtörtént” – közölte a Magyar Közút.
Egyelőre nincs gyanúsított
Szabó Csilla, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense a Dehir.hu-nak úgy nyilatkozott, halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége gyanújával indítottak büntetőeljárást. Az ügynek egyelőre nincs gyanúsítottja. Az út esetleges síkosságára vonatkozó felvetésünkre azt közölte, ez is a vizsgálat tárgyát képezi.
A Büntető törvénykönyv szerint az, aki gondatlanságból halálos tömegszerencsétlenséget okoz, két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)