23 milliárd forint felett: négy közlekedési gigaberuházás lesz Hajdú-Biharban – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.12.01. 09:01 | Frissítve: 2014.12.02. 14:34
Debrecen – Itt a nagy közlekedési fejlesztések listája, az M35-ös és az intermodális központ értéke is meghaladja a 23 milliárdot.
Megjelent a legfrissebb Magyar Közlönyben a kormány határozata a 2014–2020-as időszak országos jelentőségű közúti, vasúti és vízi közlekedési, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseinek indikatív listája. A lista mellett találunk egy szűkített, úgynevezett nagyprojektlistát is, ezen a nettó 75 millió euró (mai árfolyamon 22 milliárd 998 millió forint) teljes elszámolható költséget meghaladó projekteket találjuk.
A debreceni intermodális központ
Ezek között négy beruházás Hajdú-Bihar megyei. Az egyik, a debreceni intermodális személyszállítási központ, más néven debreceni főpályaudvar felépítése. Mint ismert, a központban helyet kapna a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi járatok végállomása is. A központnak már elkészültek az építési engedélyezési tervei, várhatóan az év végéig vagy a jövő év elején meglesz az építési engedély is.
Látványtervek: ilyen lesz a debreceni főpályaudvar
Papp László polgármester november közepén úgy fogalmazott, számításaik szerint 2015 második félévében kiírhatják a közbeszerzést a kivitelezésre, 2016-ban pedig meg is kezdődhetne a beruházás. Az intermodális központot az elképzelések szerint három év alatt építenék fel.
Az M35-ös folytatása
Ugyancsak szerepel a nagyprojekt-listán az M35-ös autópálya folytatása Debrecen és Berettyóújfalu között. Az M35-ös autópálya jelenleg 44 kilométer hosszú, az M3-ast köti össze Debrecennel. Régóta tervezik, hogy a hátralévő 24 kilométeres szakaszt is megépítik, így 2-szer 2 sávos gyorsforgalmi úton lehet majd Berettyóújfaluig eljutni.
Az M35-ös Debrecentől délre halad majd a 47-es főút nyugati oldalán, majd Derecske és Berettyóújfalu között csatlakozik a Püspökladány felől érkező M4-hez. Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár korábban azt mondta, az előzetes tervek szerint 2016-ban kezdődne az építkezés, de ha sikerül meggyorsítani az engedélyezési eljárást, akár már jövőre megindulhatnak a munkagépek. A sztráda ezen szakaszát 2018-ban adnák át.
Az M4-es autópálya hajdú-bihari szakasza
Ugyancsak a megyét érintő nagyprojekt az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki (országhatár) közti szakaszának megépítése. Az M4-es Budapesttől ér majd Nagykerekiig, ahol összekötnék az észak-erdélyi autópályával. Az új autópályán a Hajdú-Bihar megye déli részén élők könnyebben érhetnék el Budapestet. Az M35-ös folytatásának köszönhetően pedig Debrecenből a román határig is sztrádán utazhatnánk.
Felújítják a vasúti pályát, vonatokat is vesznek
A negyedik hajdú-bihari nagyprojekt a Debrecen és Püspökladány közti vasúti pálya felújítása. Mint ismert, a Debrecen és Szolnok közti vasúti pályát a teljes hosszon felújítják. A munkákat 2012-ben Szajol és Püspökladány között kezdték meg, nemrégiben hozzákezdtek a Szajol és a Szolnok közötti szakasz korszerűsítéséhez is. Utoljára a Püspökladány és Debrecen közötti pályarész marad. Ennek a beruházásnak is javában zajlik az előkészítése, nyár óta a korábban készült engedélyes terveinek felülvizsgálata, illetve a kiviteli tervek készítése folyik. A tervező, a Roden Mérnöki Tervező Kft. a tervek mellett a megvalósításhoz szükséges támogatási kérelmet is elkészíti. A szakasz felújításának előkészítése várhatóan 2015 augusztusában zárul le, a kivitelezés pedig 2016 és 2020 között várható. Ha ezzel is elkészülnek, a vonatok akár 160 kilométer/órával is tudnak majd közlekedni, ez pedig azt jelenti, hogy két órára csökkenhet a menetidő Budapest és Debrecen között.
A projektlistában azt is láthatjuk, hogy a MÁV részére új, 200 és 300 férőhelyes motorvonatokat szereznének be. Várhatóan ezekből kerül majd a Budapest-Debrecen vonalra is, hisz a jelenlegi vonatok többsége nem képes a 160 kilométer/órás sebességre.
Kisebb, de szintén nagy beruházások
Ugyan nem érik el a 23 milliárd forintos határt, de több más jelentős hajdú-bihari beruházás is szerepel a kormányhatározatban. Így például a 471-es főút felújítása és több szakaszon történő négysávosítása. Korszerűsítenék a városi és elővárosi közlekedést Debrecen-Nyíradony, Debrecen-Nyírábrány, valamint Nyíradony-Mátészalka viszonylatokban. A 48-as főutat is felújítják Debrecen és Nyírábrány között. Emellett a tervek szerint az M35-ös autópályát összekötik a 4-es főúttal.
Dehir - Ezek a közlekedési óriásberuházások Hajdú-Biharban
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)