A Magyar Királyság ötven várát és erődtemplomát festi meg a debreceni művész – galériával
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2020.04.19. 11:00 | Frissítve: 2020.04.20. 14:59
Debrecen – Különleges, nagyszabású vállalkozásra adta fejét Potyók Tamás. Kész műveiből már a határon túl is nyílt kiállítása.
A debreceni festő nem kis feladatra vállalkozott, ami ugyanakkor akár szokatlannak is tűnhet: híres magyar várakat fest. Ám aki találkozott már Potyók Tamás munkáival, tudhatja, nemcsak a magyar történelem iránt érez vonzalmat a középgenerációs művész, de szereti a kihívásokat is. Ez a nagyszabású és tekintélyes művészeti vállalkozása, vállalása több éves folyamat. Egy ideje tart már, s van még belőle bőven hátra.
Potyók Tamás képén Hollókő vára (részlet)
Potyók Tamás célja a Magyar Királyság történelmi határait kirajzoló várak és erődtemplomok megfestése. Eddig 22 festmény készült el, s mire a Kárpát-medencei panoráma képsorozat a végére ér, 50 festményt fog tartalmazni.
Király a várban
A tervek között a festés mellett a képek kiállítása is szerepel több helyszínen, s különböző időpontokban, hogy minél többen láthassák ezeket a műveket. A Király a várban, a Várak és Erődtemplomok, Kárpát-medencei panoráma képsorozat abban is grandiózus, hogy egészen tekintélyes méretű alkotásokat vonultat fel: Potyók Tamás olajképei ugyanis mind egyforma méretben készülnek, minden mű 60x80 centiméteres.
A művész az anyaghasználatról így nyilatkozik:
- Az olajfesték és a vászon jól bevált anyagok, és lehetőséget teremtenek a kifejezésmód széles skálájának bemutatására. A formákat és a színeket szeretem pontosan megfogalmazni, a festés technikáját pedig igyekszem mívessé formálni.
Potyók Tamás vállalkozása nagyon sok utazással is jár.
- A várak túlnyomó részét volt és remélem, lesz szerencsém élőben látni, és személyes tapasztalatokat gyűjteni. Lehetőség szerint a helyszínen készítek rajzokat, vázlatokat, fotókat, ezek alapján készítem a festményeket.
S hogy miért éppen várak?
- A Várak és Erődtemplomok inspiráló gondolata az volt, hogy a magyarság nemzeti és vallási őrhelyeit, mint szimbólumokat szeretném megörökíteni. A vár a nemzetet védő és megtartó szimbólum, a templom pedig a kereszténységé.
Mint Potyók Tamás felidézi, külön megtiszteltetés számára, hogy vállalkozását támogatja az Emberi Erőforrások Minisztériuma és ösztöndíjával a Magyar Művészeti Akadémia, a kiállítássorozat fővédnökei tisztségét pedig elvállalta Petneházy Attila, a magyar-magyar kulturális kapcsolatok miniszteri biztosa. Nagy Géza kurátor fölkérésére Somogyi Győző festőművész, a nemzet művésze is kapcsolódott a kiállítássorozathoz a Magyar királyok arcképcsarnokával, és a 100 magyar lovas című, tematikus sorozatával. A kiállításmegnyitókon életre kelnek a festett képek. Erről hagyományőrzők gondoskodnak, lovagi bajvívás és korabeli muzsika formájában.
Vándorkiállításra mennek a kész művek
- A magyar hagyomány ápolását és továbbadását azért tartom fontosnak, mert a közösségi, nemzeti összetartozás érzését, tudatát erősíti, mely minden koron aktuális. Most pedig különösen aktuális, hiszen 2020. a nemzeti összetartozás éve – mondja a festő.
A vándorkiállítás alapkoncepciója, hogy a képeket várakban és erődtemplomokban nézhessék meg a látogatók.
A festő úgy véli, az elmúlt időszakban komolyan megtapasztalható volt a nemzeti összetartozás ereje a közönség körében.
Eddigi már több kiállításon láthatták Potyók Tamás sorozatának kész darabjait: a hollókői várban, a Milleneumi Szent Imre emlékkápolnában a partiumi Hegyközszentimrén, a szatmárnémeti Iparos Otthon dísztermében, valamint a nagykárolyi kastélyban.
A járványhelyzet elmúltával a kiállítássorozat remélhetőleg folytatódik – jegyzi meg a festő, aki számára az alkotás életforma. Bár nem feltétlenül él máskor sem nagy társasági életet, Potyók Tamás most még kevesebbet mozdul ki lakásából, ami egyben a műterme is. Otthon van, fest és fest.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)