Átbicajozik a zebrán? Akár 50 ezer forintra is megbüntethetik!
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.04.04. 11:24 | Frissítve: 2014.04.05. 10:12
Debrecen – Hajtva tilos – Tolva szabályos: figyelemfelhívó táblákat helyeztek ki Debrecenben a gyalogátkelőhelyek környékén.
A napokban megírtuk, mi történik akkor, amikor hirtelen véget ér a csúcsidő és megszűnnek működni a közlekedési lámpák. Mi úgy láttuk, ilyenkor mintha mindenki elfeledkezne róla, mi a szabály, hogyan kellene lereagálni ezt a helyzetet. Szóvá tettük azt is, hogy nem csak a gépjárművezetők szabálytalankodnak, hanem a kerékpárosok is. A mi véleményünk az volt, hogy „a bicajos sürgősen pattanjon le a nyeregből a zebránál, és tolja át a járgányt, az apuka meg eleve erre nevelje a srácát!” Azt is írtuk: „tudjuk, ilyenkor jön az érvelés: ugyan már, senkit nem zavar a biciklis, nem életszerű, hogy minden nyomorult zebránál leszálljon, aztán meg újra vissza a nyeregbe. Pedig de. Zavarja a többi közlekedőt, veszélyezteti a saját életét és másokét is, plusz ez a szabály...”

Nos, jókora lavinát indított el ez a megjegyzésünk, többen feszegették, hogy akkor egyáltalán létezik-e ilyen szabály vagy sem. S ennek megfelelően amikor zebrához érnek a biciklisek, le kell-e szállniuk a nyeregből és áttolni a járgányt, vagy nyugodtan átkerekezhetnek, mert semmi nem tiltja.
A KRESZ szerintünk áttételesen fogalmazza meg, hogy átbiciklizhet-e egy zebrán a kerékpáros vagy nem. Van egy szabály, ami megvilágítja az elsőbbséget – ám nem ad választ arra, hogy le kell-e szállni vagy sem:
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól /KRESZ/ A jogszabály mai napon (2014.IV.2.) hatályos állapota
21. § (7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is – elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
Ugyanakkor, mint azt egy hatósági állásfoglalás is tartalmazza, „a kerékpáros közlekedés különféle módjait tartalmazó jogszabályi felsorolásban nem szerepel a gyalogos átkelőhely, mint ahol a kerékpáros kerékpárosként közlekedhetne. Szerepel viszont külön mondatban annak a szabályozása, hogy egy kerékpáros hogyan keresztezheti az úttestet: a kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia. Előbbiek alapján bármilyen úttest keresztezése kerékpárral csak gyalogosan történhet. Kivételt képez az a helyzet, ha a kerékpáros gyalog-kerékpárúton vagy kerékpárúton halad, amelyet átvezetnek egy másik úton.” Szerintünk ez azt jelenti, hogy le kell szállni.
S hogy mit gondolnak a kérdésről a rendőrök? Figyelmeztethet vagy büntethet-e a rendőrség, ha a kerékpáros nem száll le a bicikliről és úgy teker át a zebrán az utca egyik oldaláról a másikra? S ha igen, mennyibe kerülhet ez a biciklisnek? Ezekre a kérdésekre is választ kaphattunk pénteken délelőtt a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság koordinálásában tartott sajtótájékoztatón, melynek keretében a Füredi út és Egyetem sugárút csomópontjában „Hajtva tilos – Tolva szabályos” figyelemfelhívó táblákat helyeztek ki.
Mint itt elhangzott: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, amit az is bizonyít, hogy nem ritkán a kerékpáros szabályszegő magatartása járult hozzá a személyi sérüléses közlekedési baleset bekövetkeztéhez. Tekintettel a kerékpárosok által okozott balesetek magas számára valamint arra, hogy a közúti közlekedés résztvevői közül az egyik legvédtelenebb, legsérülékenyebb csoportot a kerékpárosok képezik, ezért a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság idén továbbra is kiemelt feladatként kezeli, hogy próbálja csökkenteni azoknak a baleseteknek a számát, melyeknek okozói illetve elszenvedői a kerékpárosok.
A legtöbb balesetet tavaly a személygépkocsi-vezetők okozták ugyan a 2013-as statisztikák alapján, ugyanakkor a közúti közlekedésben való részvételi arányukhoz képest igen magas a kerékpárosok által okozott személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma és aránya – ez 18 százalékos. A balesetek egy részének éppen az az oka a rendőrségi tájékoztatás szerint, hogy a kerékpárosok nem ismerik pontosan a közlekedési szabályokat. Nincsenek például tisztában azzal, hol és hogyan lehet kerékpározni, szabálytalanságuk következtében ugyanis balesetveszélyes helyzetek alakulnak ki – például amikor a kerékpárosok a nyeregben ülve, szabálytalanul kelnek át a gyalogosoknak kijelölt átkelőhelyeken.
A gyalogátkelőhelyen átbiciklizőket a rendőrség figyelmeztetheti és büntetheti is. A büntetési tétel 5 ezer forinttól akár 50 ezer forintig terjedhet.
A rendőrség tájékoztatása szerint a közeljövőben számíthatnak arra a két keréken közlekedők, hogy Debrecenben kiemelt ellenőrzéseket folytatnak a zebrán – és persze más helyeken is – szabálytalanul közlekedős kerékpárosok kiszűrésére.
Dehir - Sokba kerülhet, ha nem száll le a bicikliről a zebrán
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)