Ápolónők, tűzoltók és színészek hirdetik büszkén foglalkozásukat a debreceni kiállításon
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.11.02. 11:00 | Frissítve: 2017.11.02. 11:00
Debrecen - Párizsban élő debreceni fotó- és videóművész sajátos mozgóképes kiállítását tekinthetjük meg a b24 Galériában.
A Francis Galton és Herbert Spencer társadalomtudósok által a 19. század második felében megalkotott „kompozit portré” fogalmat írja át a Párizsban élő debreceni médiaművész, Miskolczi Emese.
A korabeli hipotézis lényege, hogy az emberek egyéni vonásai eltűnnek, amint a fotográfiákat egymásra helyezzük. A helyükbe lépő új arcmás összesíti az egyéni karakterjegyeket, ezáltal megteremtve az antropológiai jellegzetességeket magán viselő átlag típusát.
A fotó- és videóművész tudományra és művészetelméletre reflektáló munkáit a francia Arthur Batut labruguière-i fotóművész kompozit képei inspirálták. Amíg azonban Bataut és a korabeli képkészítők fotóportrékból indultak ki, addig Miskolczi Emese videóportrékat készít, melyeknek az alanyai
a kamerába nézve egy, a közösségüket, identitásukat definiáló mondatot is elmondanak.
A különböző debreceni csoportokkal felvett pár másodperces jeleneteket az utómunkálatok során a művész egymásra helyezi, amivel finom tónusú és áttetszően rétegzett, az egyéni vonásokat megszüntető mozgóképeket hoz létre.
Miskolczi Emese ápolónői, színészei, tűzoltói büszkén hirdetik foglalkozásukat, közösségi-társadalmi azonosító karakterüket: „embereket gyógyítok”, „szerepet játszom”, „tüzet oltok”, „életet mentek”. Az alkotófolyamat azonban a különböző foglalkozású közösségek bevonásán (és a felkért debreceniek segítő közreműködésén) jócskán túlmutat – a művész a vágási munka pontosságával biztosítja azt a hatást, amivel a kompozit portrék elérik céljukat: a felvételeken számos helyi csoport „közös” arca és hangja elevenedik meg.
A Párizsban élő debreceni fotográfus hasonló kompozit mozgóképekkel mutatkozott be a Labruguière-i Espace photographique-ban és a budapesti Kiscelli Múzeumban. Miskolczi Emese legújabb kiállításának érdekessége, hogy
azt is láthatjuk, a művész magát miképp dokumentálta, és szemünkbe nézve mondja ki: „Én vagyok az.”
A tárlatot november 3-án, pénteken 17 órától Drégely Imre fotóművész nyitja meg a b24 Galériában. Közreműködik Pető Áron gordonkaművész. A tárlat december 9-ig tekinthető meg.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)