A rendszerváltásra emlékezik a Modem
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.04.02. 13:13 | Frissítve: 2020.04.02. 13:38
Debrecen - Ehhez kapcsolódóan a Modem kurátora tart online művészetpedagógiai foglakozásokat iskolásoknak.
2019-ben, a rendszerváltás harmincadik évfordulóján a Modem hároméves oktatási projektet indított elsősorban középiskolások számára. Ehhez kapcsolódóan Don Tamás, a projekt egyik vezetője és a Modem kurátora tart online művészetpedagógiai foglakozásokat iskolásoknak, mely workshopokon kreatív feladatokkal hozza közelebb a kortárs művészetet a fiatalokhoz. Bővebb információért és jelentkezésért kattintson ide.
A 30 - kísérleti művészetpedagógiai program keretében a Modem munkatársai további szakemberek bevonásával az 1989–2019 közti időszak minden évéből kiválasztanak egy-egy, magyar képzőművész által létrehozott alkotást, amelyekről a korszakkal foglalkozó művészettörténészek, elméleti szakemberek – múzeumpedagógusokkal és középiskolai tanárokkal közösen kialakított szempontrendszer figyelembevételével – átfogó elemzéseket írnak.
A műveket a Modem egy-egy kamarakiállításon mutatja be – minden tárlathoz a szövegekre épülő múzeumpedagógiai foglalkozások tartoznak. A foglalkozásokon a diákok nemcsak megismerkednek a kortárs képzőművészet kiemelkedő alkotásaival, hanem saját látásmódjuk szerint aktualizálják, tovább is gondolják a műveket.
A mostani kiállítás egy 2021 végére tervezett, a projekt eredményeit összefoglaló tárlat előkészítő állomása. A harmincrészes sorozat, amelynek középpontjában nem áramlatok, iskolák vagy életművek, hanem kifejezetten az egyes művek állnak, három év múltán a tervek szerint az egyes kiadványokból összefűzött kötettel zárul. A mostani kiállítás előkészítő fázisába a szervezők a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium és a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium diákjait vonták be. Az osztályok kisebb csoportokba rendeződtek és a kiállítás anyagából kiválasztottak egy-egy műalkotást.
A művekből kiindulva a csoportok körülbelül kétperces videókat hoztak létre, amelyekben összefoglalták, miért találták izgalmasnak az adott munkát.
Ezután a művészekkel folytatott (e-mail-)interjúkban feltették azokat a kérdéseket, amelyek megfogalmazódtak bennük az adott alkotások kapcsán. Végül látványterveket készítettek, amelyek megmutatják, hogy a diákok szerint milyen módon lehetne még bemutatni az általuk választott és feldolgozott munkákat. A projekt a különböző megközelítésmódok megjelenítésével azt is felvillantja, hogy hányféle út vezethet a műalkotásokhoz, vagyis a művészetről folytatott elmélyült gondolkodáshoz.
Kiállítók: Antal Balázs, Hatházi László és Fodor Zoltán Benczúr Emese Csákány István Csörgő Attila Fabricius Anna Gerhes Gábor Kis Varsó Németh Ilona
Közreműködő iskolák:
- Karinthy Frigyes Gimnázium, Budapest – Vezető tanár: Váradi Emese
- Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, Debrecen – Vezető tanár: Váczi Lilla
Résztvevő diákok: Csombók Panna, Fekete Orsolya, György Réka, Hubai Lili, Iván Petra, Kelemen Hajnalka, Kerekes Nikolett, Kékesi Réka, Koós Márton, Korpás Katalin, Kovács Korinna, Legenyei Panna, Le Minle Hien, Lukács Levente, Nagy Boglárka, Nagy Gabriella Andrea, Novák Levente, Nyuli Barnabás, Óvári Péter, Póda Bálint, Ríz Bulcsú, Sinkó Dorottya, Solymosi Jakab Dávid, Szabó Dániel, Szigedi András, Török Vivien, Vajda Violetta, Veress Kristóf.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)