Jövő tavasszal kezdik építeni a Debreceni Főpályaudvart – fotókkal, videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2016.10.05. 11:22 | Frissítve: 2016.10.26. 13:21
Debrecen – Megállapodott az önkormányzat és a NIF Zrt. azokban a feladatokban, amiket a beruházás megkezdése előtt kell elvégezni.
Debreceni intermodális személyszállítási központ létrehozásának előkészítésére és megvalósítására írt alá együttműködési megállapodást az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a debreceni önkormányzat szerda délelőtt a városházán. Az eseményen részt vett Papp László, Debrecen polgármestere; Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója és Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Papp László polgármester a beruházással kapcsolatban elmondta: szinte elviselhetetlen a forgalom a Nagyállomás környékén. Naponta több mint ezer autóbusz fordul meg erre, nagy a kamion és személyautó-forgalom és mindez a felszínen történik. Ez szűnik meg a jövőben, teljesen új értelmezést adva a városrésznek. Hozzátette, Debrecen az új pályaudvar megépítésével az egyik legnagyobb beruházására készül. Hangsúlyozta, nemcsak számszakilag lesz nagyon fontos, hanem hatását tekintve is. Közlekedésfejlesztési és urbanizációs szempontból is elengedhetetlen beruházás, aminek köszönhetően a régió központjává válik Debrecen.
- Nagy valószínűséggel a korábbiakhoz megnő majd a forgalom a következő években az új főpályaudvar kapacitásbővülése miatt, mégis minden úgy zajlik majd, hogy ez nem lesz észrevehető. A 4-es főút főpályaudvar által érintett szakasza a felszín alatt húzódik majd egy 20 ezer négyzetméteres buszpályaudvarral együtt - mondta Papp László.
Nagy Róbert Attila, a NIF vezérigazgatója azt mondta, sok megyei jogú város akar főpályaudvart, amihez hatalmas előkészítő munka szükséges, ebben Debrecen jutott a legtovább, ezért is tudott most a NIF elsőként Debrecennel szerződést kötni. A vezérigazgató közölte, 2017 elején megkötik a szerződést a kivitelezőkkel, tavasszal pedig indulhat a munka. A főpályaudvar 2019-ben készülhet el.
Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője azt mondta, 2000-ben a főpályaudvar még csak egy álom volt Debrecenben, hamarosan azonban valóság lehet. A politikus megjegyezte, 2050-re Magyarország lakosságának 65-70 százaléka a nagyvárosokban fog élni, ezzel számolni kell, Debrecen pedig akkor jár a legjobban, ha előre felkészül erre a folyamatra.
- Olyan infrastruktúrát kell kiépíteni, hogy Debrecen napi szinten fennakadás nélkül tudja fogadni a környező és a távolabbi településekről, például Nagyváradról a városba érkező embereket – közölte a politikus.
Tasó László államtitkár kiemelte, a beruházás során találkoznak majd a közösségi közlekedési rendszerek, s a kialakításnál különösen nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy semmiképpen ne terheljék a közelben élőket és a természetes környezetet sem. Mint mondta, a projekt hatása nagyon jelentős, túlmutat az eddig megismert közlekedésfejlesztéseken. Mint mondta, más magyar városokban is terveznek ilyen központokat, de ezek közül Debrecen a lista élén található. Megjegyezte, a főpályaudvar fejlesztéséhez vasúti korszerűsítés is kapcsolódik, mint ismert, felújítanák a Püspökladány és Apafa közötti 100-as vasúti vonalat. A főpályaudvar kialakításával kapcsolatban az államtitkár azt is elmondta, hogy a kilencvenes évek legvége óta komoly lépéseket tesz a város azért, hogy eljusson oda, ahol most tart, s ezek a lépések mindig átgondoltak voltak, és tervszerűen egymásra épültek.
A főpályaudvar az Új Főnix Terv részeként a vasútállomás jelenlegi épületének átépítésével, valamint a közlekedési és zöldterületek kialakításával körülbelül 150 ezer négyzetméteren épül meg. Modern, jól használható, a különböző közlekedési módok között közvetlen kapcsolatot teremtő központ jön így létre a Petőfi téren. Egymás mellé kerül a helyi és a helyközi autóbusz-, a vasútállomás, a villamos-végállomás és a trolibuszok megállóhelye. Ez megkönnyíti és meggyorsítja a Debrecenbe érkező, illetve az innen induló utasok közlekedését.
Közel négyszáz férőhelyes, háromszintes parkolóház épül meg a beruházás részeként, taxiállomás, akadálymentes és gyorsparkoló, valamint fedett kerékpártároló szolgálja az ide érkezők és innen utazók kényelmét.
A helyi és helyközi autóbusz-forgalom számára felszín alatti buszpályaudvar épül 12 ezer négyzetméternyi területen, és korszerű utastájékoztató rendszerrel. A főpályaudvar belső utasforgalmi területén jegypénztárak, információs központ, csomagmegőrzők, mosdók lesznek. Az autóbuszjáratok utasperonjai, valamint a vasúti peronokhoz vezető aluljáró közvetlenül csatlakoznak majd az utasforgalmi térhez.
A vasútállomás jelenlegi épületegyütteséből a keleti szárnyat lebontják, a központi épületet felújítják, a nyugati szárny pedig megmarad jelenlegi állapotában. Két új irodaszárny épül, az összesen 8700 négyzetméter alapterületű épületben kap majd helyet a regionális és a helyi közlekedési cégek központja, a forgalomirányítás, de lesznek üzletek is benne. A felszínen négy villamos befogadására alkalmas fejállomást alakítanak ki.
A közösségi közlekedés egységesítésén túl a 4-es számú főút érintett szakaszát is átalakítja a város: a felszín alá vezetik az utat.
Dehir - Jövőre már épülhet a Debreceni Főpályaudvar
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)